adesso digitaliserer Teddy-studiet for LUDC

En indsats for diabetesforskning

”Mange siger, at vi er nået langt inden for diabetesforskning. Jeg synes, vi burde være kommet længere.” Det siger Åke Lernmark, professor ved Lunds Universitet. Siden 70'erne har han brugt sit liv på at studere diabetes hos børn. I dag er han initiativtager til LUDC og ansvarlig for en række internationale undersøgelser, der med succes tager skridt i den rigtige retning. Purple Scout er ved hans side for at udvikle digitale løsninger, der fører forskningen videre.

Fra Skåne til USA

Det, der startede med eksperimenter i laboratoriet, voksede til et klinisk studie, hvor nyfødte blev systematisk screenet i jagten på diabetes disposition. Antallet af screenede børn steg, flere klinikker i Skåne blev inviteret og undersøgelsen fik navnet TEDDY. Sådan fik det amerikanske National Institute of Health fået øjnene op, og så voksede undersøgelsen endnu mere. I dag omfatter TEDDY-studiet udover de tre klinikker i Skåne klinikker i Tyskland, Finland og USA.

  • Da studiet voksede, og finansieringen steg, voksede teamet. Flere forskere og sygeplejersker skulle samarbejde. Så vi tog diætister og flere laboratorier ind. Frem for alt steg antallet af børn fra et par hundrede til flere tusinde, forklarer Åke Lernmark og påpeger vigtigheden af at opfylde strenge krav om fortrolighed.

Digitalt kommunikationscenter

Administrationen, der tidligere blev håndteret med smarte ringbindssystemer, krævede nu vejledning. LUDC havde brug for hjælp til at lave et digitalt booking- og kalendersystem, der også kunne håndtere forskellige testresultater fra laboratorierne. En brugervenlig onlinetjeneste, der gjorde det nemmere at holde styr på alle børn i undersøgelsen i løbet af deres første 15 leveår – og beskytte deres personlige data.

Åke Lernmark beskriver udfordringen:

  • Hvert patientbesøg har en periode på en måned. Hvis vi undlader at bestille en undersøgelse i det tidsrum, mister vi chancen for at fortsætte med at følge barnet, hvilket er en katastrofe. Systemet har brug for kvalitetssikre bookingrutiner, vi skal se den nærmeste klinik for hver familie og kunne sende automatiske SMS-påmindelser inden besøg, siger Åke Lernmark.
  • Hver sygeplejerske på TEDDY-studiet er specialuddannet, fortsætter han. Derfor kan vi ikke bruge vikarer ved sygdom eller ferie. Vi skal låne medarbejdere på de forskellige TEDDY-klinikker, hvilket også er noget systemet skal håndtere.

adessos mission er at hjælpe LUDC ved at udvikle TEDDY-portalen. Løsningen er et digitalt kommunikationscenter, der giver alle involverede klinikker fuldt overblik og kontrol.

Konsulenter fra adesso har kunnet bidrage med vigtig teknisk kompetence i forskningsprojektet.

Det har betydet en unik mulighed for at drive interessant udviklingsarbejde med noget, der føles vigtigt – at forebygge diabetes hos børn

Åben Java-løsning

TEDDY-portalen er grundlæggende en Java-løsning på en Tomcat-server. Det åbne teknologivalg skaber forudsætningerne for at udvikle præcis den funktionalitet, LUDC efterspørger. Noget særligt værdifuldt i betragtning af, at portalen udover alle de administrative funktioner skal kunne håndtere persondata strengt reguleret af EU-lovgivningen.

En udfordring var fx at skabe et let vedligeholdeligt, men også sikkert to-parts login. Her valgte vi en specialudviklet løsning, der kombinerer traditionelt login med en fysisk nøgle, unik for hver bruger.

Responsivt samarbejde

Åke Lernmark synes, at dialogen med de sygeplejersker og diætister, der bruger portalen, har været afgørende i det udviklende arbejde. Nogen, som han gerne vil bringe frem som en vigtig styrke i samarbejdet med adesso.

“adesso har taget sig tid til at møde de mennesker, der vil arbejde i portalen. Flere udviklere besøgte klinikkerne, satte sig ned og lyttede. Sygeplejerskerne har skullet forklare, hvordan de vil have det til at fungere ”, siger han og påpeger, at over 30 personer i hans team er helt afhængige af, at portalen fungerer.

”Vi har aldrig haft behov for at justere efter adessos løsninger. Vi fortæller dem, hvad vi vil, og adesso skaber løsninger ud fra det. Det har gjort vores arbejde meget lettere” , forklarer han.

Hos adesso føles den tekniske følsomhed som en selvfølge. Operativt personale er altid involveret i denne type projekter. Det er rutine.

Lovende resultater

TEDDY-portalen er et digitalt værktøj, der gør det muligt for nogle få sygeplejersker at holde styr på et stort antal børn. adessos tekniske løsning har ikke kun været mere effektiv til kommunikation. Det har også skabt betingelser for at opbygge et pålideligt forhold til børnene i undersøgelsen med loyale familier som resultat. Af alle landene i TEDDY-undersøgelsen er Sverige det mest succesrige.

Næste skridt for LUDC er at skabe en CAP-portal (Center for Autoimmun Forebyggelse), en paraplyportal, der udover TEDDY vil rumme flere undersøgelser inden for samme område. Målet er at komme endnu tættere på svaret på spørgsmålet om, hvad det er, der udløser diabetes. Den nye portal kommer naturligvis med en lang ønskeliste.

”I udviklingen af TEDDY-portalen har personalet været involveret siden starten. Det bliver vigtigt i næste fase også", siger Åke Lernmark og slutter: "Diabetesforskning er både vigtig og spændende, jeg giver ikke op"!

Og adesso er som altid klar til at levere tekniske svar, professionelle værktøjer og alt det andet, der skal til for at støtte en entusiast.


Nogen spørgsmål?

Der er ingen hjemmeside eller brochure, som kan erstatte et personligt møde for at tale om dine mål og emner. Vi ser frem til en aftale på stedet.

Kontakt

Gem denne side. Fjern denne side.